Tentipi valde utbildning för att öka försäljningen

Tentipi med huvudkontor i värmländska Sunne tillverkar och säljer tält över hela världen. De hade ett behov att bättre förstå de digitala annonserings- och analysverktygen för att kunna göra smartare val inför framtiden. Efter avslutad utbildning med Act Mediebyrå känner de nu att de kan stå på egna ben.

– Vi tycker att utbildningen var jättebra, den var tydlig och helt anpassad efter oss, säger Anna-Clara Einarson, koordinator för marknadskommunikation och produkt på Tentipi.

Med huvudkontor i Sunne, ytterligare ett kontor i Moskosel och en fabrik med egen produktion i Kina har Tentipi ett 70-tal anställda totalt. Företaget som tillverkar och säljer tält på den global marknaden har nischat sig mot event och campingupplevelser.

– Vi säljer både mot slutkund och B2B, säger Anna-Clara Einarson, Tentipi.

Behov av att veta mer

När Tentipi kontakta Act Mediebyrå hade de redan befintliga digitala kanaler som de arbetade med.

– Vi kände ett behov att få en större förståelse för hur de olika annonserings- och analysverktygen fungerade och hur vi kan använda dom så effektivt som möjligt, säger Anna-Clara Einarson.

Act Mediebyrå tog fram ett utbildningspaket som sträckte sig över flera tillfällen där vi tog avstamp i det befintliga arbetet. Utifrån en diskussion med Tentipi la vi upp en utbildning som från grunden behandlade Google Ads, Google Analytics, Facebooks Business Manager samt Youtube och Instagram. Dessutom gick vi igenom SEO-arbete.

– Vi utgick hela tiden från Tentipis egna kanaler vilket gör utbildningen extremt konkret och enkel att ta till sig för deltagarna. De känner igen sig, och kan lätt börja arbeta med de delar vi går igenom, säger Johan Kullberg, utbildningsansvarig på Act Mediebyrå.

Tentipi valde att låta fler personer från företaget gå utbildningen.

– Vi var fyra personer med olika funktioner på marknad som var med, säger Anna-Clara Einarson, Tentipi.

"Spännande utmaning"

Den pågående coronakrisen har påverkat även Tentipi, och trots att man till viss del nu tvingats ställa om ser Anna-Clara Einarson positivt på framtiden.

– Tidigare var eventdelen väldigt stor för oss men nu står den still. Nu hoppas vi istället att hitta nya målgrupper för vårt campingsegment som vi valt att kalla Adventure. Vi märker av att fler vill ut i skogen och då ska vi finnas här, säger hon. Det är en spännande utmaning.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss