Därför lyfter inte din annonsering i sociala medier – tre saker du bör tänka på.

Det är inte så lätt som att bara trycka på ”marknadsförings-knappen” i Facebook eller Instagram och tro att det ska flöda in trafik och konverteringar på webbplatsen. För att lyckas måste du ha koll på vad kanalerna faktiskt kan göra för ditt företag och hur du kan nå din målgrupp.

Alla, oavsett förkunskaper eller storlek på företag kan lyckas med sina satsningar inom digitala kanaler. Var nyfiken, lägg tid och kärlek på att försöka lära dig hur kanalerna fungerar.

– Jag ställer en hel del frågor innan och i början av mina utbildningar för att förstå kunskapsnivån på deltagarna. Ofta beror kunskapsnivån mycket på att man faktiskt inte vet vilka möjligheter som finns i annonseringsverktygen, berättar Johan Kullberg, Utbildningsansvarig på Act Mediebyrå.

Under åren på Act Mediebyrå har Johan Kullberg hjälpt företag som KBAB, SEM AB, Handelskammaren, Branäsgruppen, Askås, Dalatrafik och Bergsskolan samt ett flertal kommuner att förstå och tolka data i sociala medier.

Algoritmen styr allt

I en grundutbildning får du kunskap om hur du skapar innehåll, hur algoritmen i sociala medier fungerar samt hur du ska tänka runt annonsering och budget.  

-Det är jätteviktigt att förstå Facebook och Instagramsalgoritm för att kunna skapa annonser på det mest kostnadseffektiva sättet. Samma sak gäller för LinkedIns algoritm, berättar Johan Kullberg.  

När du väl fått kläm på hur algoritmen fungerar har du förutsättningarna att lyckas med din annonsering. Får du dessutom öva skarpt på att skapa innehåll och annonser för din verksamhet kommer du igång snabbare. 

Lär dig tekniken

Eftersom kanalerna lever på att samla data på sina användare har du chans att rikta dina budskap i annonser mot en väldigt specifik målgrupp.

– När vi väl skapat förutsättningarna i annonsverktygen behöver man lära sig hur man hittar sin målgrupp, hur man mäter och analyserar. Svårast är nog att greppa hur man kan använda informationen för att nå sina mål, säger Johan Kullberg.

Målsättningarna varierar beroende på vart i köpresan kunden befinner sig. Du har också möjlighet att använda dig av remarketing- och lookalike-målgrupper.

– I fortsättningskursen hjälper jag mina deltagare att förstå vart i kundresan de ska använda de olika målsättningarna, hur de kan återannonsera och skapa liknande målgrupper, berättar Johan Kullberg.

Spårningskoder ger resultat

Använd spårning med hjälp av annonseringsverktygens pixel. Det är med insikter från din spårning som du kan göra förändringar för att få bättre resultat.

– Mitt tips är att man lär sig att tolka datan och sätter upp egna målsättningar. Det finns tydliga kostnadsnivåer för exempelvis en visning på Facebook. Med den kunskapen kan man optimera och utveckla, säger Johan Kullberg.

Tre saker du bör ha koll på för att lyckas:

– Ha koll på vilket material som funkar i sociala medier
– Förstå hur algoritmen påverkar ditt arbete
– Förstå hur du sätter mål, optimerar och hur du mäter insatsen

Läs mer om våra utbildningar.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss