Annonsering
TikTok
TikTok har blivit den snabbast växande plattformen inom sociala medier på kort tid. Framför allt är det personer mellan 16 och 24 år som använder sig av plattformen men målgruppen börjar alltmer gå upp i åldrarna. När det gäller annonsering på TikTok kan man nå ut till en bred publik och engagera specifika målgrupper.
TikTok som annonseringsplattform
I och med att TikTok främst används av en yngre målgrupp passar den bättre som annonseringsplattform för en viss typ av företag med produkter eller tjänster som riktar sig till personer under 30. För dig som annonsör kan TikTok vara ett bra komplement i marknadsföringsmixen, dels för att nå de yngre konsumenterna och dels för att det är ett så pass nytt medie att konkurrensen inte har växt sig särskilt stor – om man jämför med andra plattformar. När det kommer till annonsering finns goda möjligheter att vara kreativ för att på så sätt bygga ett starkare varumärke. Det kan innebära att man skannar av flödet efter de senaste trenderna för att sedan använda det i marknadsföringen. Kreativiteten kan på så vis driva upp engagemanget. Precis som med stories eller reels på Instagram är det viktigt att tänka på vad och varför man lägger upp något. Materialet ska kännas organiskt och inte klassiskt reklamigt – ”don’t make ads, make TikToks”.
Därför ska du synas på TikTok
- Försprång bland konkurrenter då det är en relativ ny annonseringsplattform
- Varumärkesbyggande till bred publik
- Kreativ och underhållande annonsering
- Driva trafik till webbplats
Annonsering
Så hjälpte vi Boda Borg Karlskoga
Boda Borg Karlskoga har sedan 2016 samarbetat med oss på Act Mediebyrå när det kommer till marknadsföring. Act Mediebyrå har under åren varit heltäckande marknadspartner åt Boda Borg Karlskoga. Det innebär att de har haft behov av en extern partner för att sätta upp annonser, skapa innehåll, utvärdera och hantera alla delar som rör marknadsföring.