- Act Mediebyrå
- Tjänster
- Annonsering
- Facebook/Instagram
Annonsering
Facebook och Instagram
Vill ditt företag nå ut i sociala medier? Annonsering på Facebook och Instagram är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till din målgrupp. Vi hjälper dig att lyckas genom digital marknadsföring på plattformarna.
Annonsering Facebook
Facebook fortsätter att vara i toppen och är i dag andra största sociala medie-plattformen där 71 procent av svenskarna använder sig av Facebook. Sett till dagligt användande är Facebook störst av alla sociala medier. Generellt sett är det framför allt personer födda på 70, 80 och 90-talet som är aktiva på plattformen.
Facebook som annonseringsplattform
Vill du annonsera på Facebook? Med sin storlek kan Facebook vara den viktigaste plattformen för företag att synas på. Med Facebook annonsering får du en träffsäker och effektiv marknadsföring. Med genomtänkta annonser skapar vi ett engagemang och påverkar potentiella kunder på rätt plats, vid rätt tidpunkt. Genom Facebooks målgruppssegmentering kan vi rikta annonserna baserat på demografi, intressen och geografisk plats. Detta ger stora möjligheter att nå rätt publik som sannolikt kommer vara intresserade av din kampanj eller erbjudande. Facebooks annonseringsverktyg ger dig även möjligheten att skapa lookalike-målgrupper som innebär att du på ett smidigt sätt når ut till nya potentiella kunder baserat på din nuvarande målgrupp.
Därför ska du synas på Facebook
- Hög räckvidd i alla målgrupper
- Möjlighet att styra annonsering mot extremt specifika målgrupper
- Fullt mätbar kanal över vad investeringen ger tillbaka i kronor och ören
- Möjlighet att lära sig vad målgruppen gillar och interagerar med
- Trafikdrivande kanal som ger fler besök på webbplatsen
Annonsering Instagram
Instagram är även den med i toppen och är idag tredje största sociala medie-plattformen där 71 procent av svenskarna varit aktiva. Det är framför allt 90-talister som använder sig av Instagram, därefter kommer 80 och 00-talisterna. Det finns stor potential att synas på plattformen i olika format, så som i flödet men också via rörligt material på reels, IGTV och stories.
Instagram som annonseringsplattform
Din annonsering på Instagram bör främst rikta sig mot varumärkesbyggande och konsumtionsstarka yngre målgrupper då de är ett dominerande segment. Varumärkesbyggande via Instagram kretsar, likt allmän annonsering på plattformen, kring content – vad du lägger upp, varför du gör det och vad du vill säga med det. På Instagram är det extra viktigt vad du annonserar. Detta för att skapa en känsla av ett ”organiskt” konto och flöde som inte känns för reklamigt.
Därför ska du synas på Instagram
- Image och varumärkesbyggande
- Ge inspiration med dina produkter/tjänster
- Annonserar från samma verktyg som Facebook
- Här ser vi en ökning av tjänster som erbjuds i annonseringen
- Driver tillsammans med Facebook mycket konverteringar
- Möjlighet att tagga produkter med namn, pris och länk till webbplats
Annonsering
Så hjälpte vi Askås
Askås ville ha hjälp att lyfta sitt varumärke, förstärka sitt arbetsgivarvarumärke, inför kommande rekryteringar och skapa referensfilmer. Act fick i uppdrag att ta fram idé och lösning. Act Mediebyrå har producerat nio filmer tillsammans med Askås som visats på TV samt i digitala kanaler. Vi har även tagit fram strategi, innehåll och skött annonsering i digitala, sociala och traditionella kanaler.