”Vi märker effekt direkt” – framgångsrik annonsering för Hyrbilar i Karlstad

Hyrbilar i Karlstad annonserar effektivt får att nå sin målgrupp och tror på långsiktigt samarbete. Det har gett resultat på ett område de själva inte riktigt mäktar med på egen hand. 

– Först tänkte vi att vi skulle sköta marknadsföringen själva men insåg snabbt att vi inte skulle klara av det, att det skulle bli nedprioriterat, säger Peter Höglund, VD på Hyrbilar i Kalstad. 

Istället valde Hyrbilar i Karlstad att ta in Act Mediebyrå som sin partner. Act Mediebyrå sköter idé, strategi och produktion av bild, film och text. Ansvaret för digitala och sociala kanaler gäller även betald annonsering på Google, Facebook och Instagram. Dessutom har Act Mediebyrå producerat en ny, SEO-optimerad webbplats åt Hyrbilar i Karlstad.

– Tiderna förändras och det gäller att hänga med, idag är det inte bara att sätta in en annons i tidningen och tro att man ska nå ut, säger Peter Höglund. 

Marknadsplan

Resan började med att Hyrbilar ville ha hjälp med att ta reda på var de skulle placera sina marknadspengar för bästa resultat.

-Idag annonserar vi på Google mot alla deras affärsområden; hyrbil, elbil, tjänstebil, minibuss och  skåpbil. På Facebook och Instagram annonserar vi mot personer som speglar de som besökt Hyrbilars webbplats, så kallade look-a-like-målgrupper, säger Lina Johansson, digital strateg på Act Mediebyrå. 

Arbetet som görs på sociala medier skapar ett sökbehov som sedan fångas upp på Google i form av köpta sökord.  

-Vår mediestrategi i kombination med att Hyrbilar i Karlstad har ett fördelaktigt erbjudande och en tacksam produkt gör att annonseringen går väldigt bra. Vi flyttar hela tiden kundens budget till de kanaler som levererar bäst resultat, säger Lina Johansson. 

Och Peter Höglund, VD på Hyrbilar i Karlstad är nöjd över hur samarbetet och annonseringen fungerar. 

-Det som är positivt är att arbetet Act Mediebyrå gör är mätbart. När vi gör en kampanj så märker vi av det direkt. Fler personer hör av sig, så det är väldigt bra, säger han. 

Långsiktigt samarbete

Han menar också att ett långsiktigt arbete och förtroende är viktigt när man tar in en extern aktör.

-Jag tror på långsiktigt samarbete och att man inte bara ska göra ett nedslag och sedan sluta. Det handlar om att finnas med och synas under en längre tid så man etablerar sig i folks medvetande. Jag tycker samarbetet med Act Mediebyrå fungerar väldigt bra och vi är väldigt nöjda, säger Peter Höglund.

Läs mer om vårt jobb med Hyrbilar i Karlstad.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss