content

Så hjälper skidstjärnan Huspartner att bygga varumärke

Stina Nilsson är skidstjärnan som sadlade om till skidskytt. Samtidigt byggde hon sitt drömhus utanför Malung med Karlstadbaserade husleverantören Huspartner. Ett pricksäkert samarbete som gjort stor skillnad för kännedomen av Huspartners varumärke.

Vi har jobbat ihop med Huspartner sedan september 2019. Under perioden har de gjort en Sverigesatsning med en helt ny husserie. När Huspartner gjorde klart samarbetet med Stina Nilsson var det naturligt att vi på Act Mediebyrå även skulle få driva det uppdraget.

– Vi ser ett stort mervärde i att ha en och samma partner som tar hand om vår webbplats och sköter vår marknadsföring. Att Act även skulle leda arbetet med Stina var naturligt och säkerställde att vi har en röd tråd i allt vi gör, säger Fredrik Persson, VD på Huspartner.

Stina har drygt 140 000 engagerade följare på Instagram. Det var viktigt att Stinas följare skulle kunna följa husbygget på kanalen för att skapa spridning och kännedom om Huspartners varumärke. Det var lika viktigt för Huspartner att nå sin målgrupp som även finns på Youtube och Facebook. Materialet var därför tvunget att fungera i alla kanaler. Att arbeta med äkta och personligt material vet vi av erfarenhet är något som går hem i sociala kanaler.

– Vi ville inte fokusera så mycket på Huspartner utan på Stina för att det skulle tilltala hennes följare. När Stina gör inlägg på Instagram är hon väldigt klurig, humoristisk och bjuder på sig själv. Den känslan ville vi även få fram i filmerna. När idén presenterades var både Stina och Huspartner positiva, berättar Malin Hedlund, grafisk designer och filmare.

Bakom idén till upplägget låg Malin Hedlund som jobbar med film och grafiskt material här på Act Mediebyrå. Hon undersökte målgruppen och tittade på vilken typ av format som var hetast just då. Tidigt bestämdes det att filmerna skulle vara äkta med en tydlig Youtube-känsla med syfte att berätta om Stina men framför allt att få ut Huspartners styrkor som hustillverkare på ett sjyst och snyggt sätt.

– För att få fram Huspartners arbetssätt, kvalitet och arkitektur var det viktigt att vi visade det nära samarbetet mellan Lars, arkitekt på Huspartner, och Stina. Vi ville även visa upp Huspartners satsning med en ny fin fabrik. Det tycker vi att vi lyckats med riktigt bra utan att det blir huvudsyftet för den som ser filmerna, berättar Malin.

Resultatet blev en följetong på sex kortfilmer samt nio stycken artiklar som publicerades löpande på Huspartners webbplats under husbygget. Materialet filmades på Huspartners kontor strax utanför Karlstad, när Stina besökte Marbodal för att välja kök och uppe på tomten utanför Malung både under byggtiden och efter inflyttning.

Stinas följare fick ta del av filmerna först, innan Huspartner släppte dem på sina sociala kanaler. På Stinas Instagram har filmerna i snitt 58 000 visningar/film. Förutom att synas organiskt har även varje film annonserats på Facebook och Youtube mot relevant målgrupp. En målgrupp som visat sig uppskatta materialet vilket bland annat syns i en visningsfrekvens på 47% på Youtube.

– Vi ser en stor skillnad i förfrågningar och intresse för våra hus jämfört med förra hösten. Det här är såklart ett resultat av samarbetet med Stina men även av den satsning vi gjort på målinriktad annonsering av vår nya husserie, avslutar Fredrik.

Läs mer