Så får du bättre koll på dina resultat med Google Data Studio

Vill du följa utvecklingen av din marknadsföring och tolka resultat? Med hjälp av Google Data Studio får du en enkel översikt i realtid.

Google Data Studio är ett verktyg där du kan bygga din egen resultatmodul utifrån dina mål och nyckeltal. Du får kontroll och kan snabbt fatta beslut när det krävs.

– Det här är ett enkelt sätt att skapa en levande dashboard anpassat för din verksamhet. Du får kontroll på resultat från trafikkällor som Google, Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat. Du kan mäta vilka kanaler som levererar och vad som faktiskt händer på din webbplats, säger Tony Gustafsson, mediestrateg på Act Mediebyrå.

Kopplar ihop data

Verktyget kopplar ihop all data och samlar den på ett och samma ställe. All uppdatering sker automatiskt och i realtid. Du kan enkelt dela informationen med dina kollegor eller exportera rapporter som du kan använda som beslutsunderlag.

– En stor fördel är enkelheten. Du loggar in i ett verktyg och får snabbt en överblick. Du spar tid helt enkelt eftersom verktyget serverar dig relevant information när du behöver den. En annan fördel är att du som kund får mer kontroll över hur dina insatser går och kan arbeta proaktivt med förändringar. Du kan ta action direkt om du inte ser resultat, säger Tony Gustafsson.

”Alla har nytta av det här”

Att du som kund kan följa utvecklingen ger dig insyn och kunskap. Även om vi som byrå tar ansvar för aktiviteter och resultat, är det viktigt för oss du som kund är med på tåget. Google Data Studio underlättar uppföljning och utvärdering. Vi spar tid och kan fokusera mer på framtida aktiviteter. Verktyget är enkelt att använda både praktiskt och visuellt.

– Jag tycker att alla företag och verksamheter som arbetar med webb, digital- och social marknadsföring borde vara intresserade av resultat. Google Data Studio är en bra start, säger Tony Gustafsson.

Hör av dig om du vill komma igång med Google Data Studio!

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss