content

Hur du kan påverka användarupplevelsen för din webbplats

Du har lyckats driva trafik till din webbplats, men hur får du dem att stanna och ta del av ditt tjänsteutbud? Genom analyser, intervjuer och uppföljningar går det att mäta vad dina användare egentligen tycker om din sajt.

Dagens digitala beteenden visar att det inte räcker med att ett företags webbplats syns, den måste också ge användarna svar på det de söker. Ämnet är användarupplevelse, eller UX som den internationella termen är. I grunden handlar UX om hur vi kan knyta an till din faktiska målgrupp och säkerställa att din produkt eller tjänst tillgodoser och förhoppningsvis levererar över deras förväntningar. De tre viktigaste argumenten för varför du ska spendera tid på användarupplevelsen, och hur du gör det kommer här.

  • Mätning- och testning

Du kanske redan mäter dina marknadsinsatser och studerar de resultaten? Bra, på samma sätt kan man arbeta med användarupplevelsen. Genom att undersöka användarflöden kan man få reda på hur dina besökare använder din tjänst, och framförallt om de gör det på det sättet du tänkt.

  • Första intrycket

Det finns forskning som visar att en webbplats har ungefär 8 sekunder på sig att ge svar på besökarens frågeställning. Genom att testa hemsidan mot digitala verktyg- och faktiska användare går det säkerställa att rätt budskap presenteras, på bästa sätt.

  • Användarupplevelsen och SEO

De senaste åren har Google lagt mycket kraft på att analysera användarupplevelsen. I korta drag ger en bra användarupplevelse bättre resultat för den organiska trafiken till din webbplats.

Att arbeta med användarupplevelsen är ett kontinuerligt arbete som aldrig skall ses som slutfört. Beroende på vilket syfte din webbplats fyller är också insatserna som kan behövas olika, ingen lösning är den andra lik. Är du nyfiken på hur din webbplats skulle kunna utvecklas för att bli mer användarvänlig? Hör av dig till oss på Act så hjälper vi dig genom processen.

Läs mer