Marknadsföring

Har du koll på vad som driver dina kunder?

Dagens digitala kanaler ger dig en unik möjlighet att lära känna dina kunder. Följ kunden från prospektering till konvertering och nyckeln är att servera kundnytta genom köpresan. Här listar vi frågeställningar och tips på insatser för att du ska lyckas skapa en sökbar digital närvaro och effektiv datadriven marknadsföring.

1. Är din digitala närvaro intressant för kunden?

Analysera din webb, digitala och sociala kanaler. Ifrågasätt kundnyttan och hur kanalerna samverkar. Besvarar ni kundens frågeställningar och löser ni kundens behov?

2. Hur sökbar är du?

Säkerställ att du är sökbar på dina digitala plattformar (webb, Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter mfl). Ta reda på vad Google har för information om ditt företag, bransch, produkt eller tjänst. Gör en sökordsanalys och fokusera på ord som har potential att driva trafik (hög sökvolym och låg konkurrens).

Använd dessa sökord på webben och i alla digitala kanaler.

En rekommendation är att investera tid och resurser för SEO (sökmotoroptimering) och det handlar om att optimera din webbplats för sökmotorer som Google men även för dina kunder. Kunden förväntar sig relevant information direkt vid en sökning och du kan hjälpa Google i detta arbete. Har ni en Youtube-kanal? Ladda upp videomaterial som tilltalar målgruppen.

3. Datadriven marknadsföring

Datadriven marknadsföring innebär att du samlar information om personer (användare). När du samlat data kan du anpassa din kommunikation och aktiviteter efter målgruppens intresse, behov och beteende. Du har nu möjlighet att skapa en egen kundresa (prospektering, retargeting, driva trafik och konvertering).

Finns målgruppen på sociala medier? Svaret är med största sannolikhet ja. Bygg målgrupper i de olika kanalernas målgruppsverktyg (exempel LinkedIn och Facebook).

  • Samla användardata med hjälp av pixlar som du lägger in på din webbplats
  • Starta en digital och social kampanj riktad mot fokusmålgruppen. Syftet är att nå så många som möjligt i fokusmålgruppen och börja samla data
  • Bygg nya ”nischade” målgrupper med hjälp av användardata
  • Använd insikter och anpassa dina nya budskap efter kundens behov och intresse
  • Skapa look-a-like målgrupper och det innebär att ni kan hitta likasinnade personer med samma digitala beteende
  • Använd återannonsering till de som engagerat sig i er kommunikation. Identifiera målgruppen som bryr sig och jobba vidare med dessa
  • Testa olika inlägg och annonser för att hitta nya infallsvinklar och för att se vad som engagerar
  • Annonsera på Google Ads för att fånga upp behovssökningar och för att driva trafik
  • Mät resultat, analysera och optimera

Lycka till och hör av dig om det låter intressant.

/Tony

fler artiklar