Från lokal aktör till Sverigelansering – Huspartners framgångsresa

2020 är året då storsatsande Huspartner går från att vara en lokal, värmländsk aktör till att lansera en ny husserie i hela Sverige. Inför och under lanseringen har de framgångsrikt tagit ett helhetsgrepp på sin kommunikation med hjälp av en extern marknadsavdelning.

De senaste fem åren har varit explosionsartade för Huspartner. Deras resa startade i Råda i norra Värmland för sex år sedan. Sedan dess har den årliga omsättningen ökat från tretton till 100 miljoner kronor.

-Vi är det mest prisvärda alternativet i det högre segmentet, säger Fredrik Persson, VD på Huspartner.

Tredubbel kapacitet
2019 investerade Huspartner i en ny husfabrik med tredubbel kapacitet jämfört med tidigare. Det gjordes som ett av flera steg i att lansera sin nya husserie i hela landet. I och med den utvecklingen kom även utmaningen att kommunicera för att nå ut till en helt ny målgrupp.

– Lokalt i Värmland är Huspartner redan en etablerad och uppskattad aktör, vårt uppdrag har varit att få deras budskap att nå ut till de som inte redan känner till företaget och deras produkter, säger Lina Johansson, digital strateg på Act Mediebyrå.

Förlängd marknadsavdelning
Ny webb med nytt innehåll, filmer, bilder, content till digitala kanaler, strategier och annonsering på Google och i sociala kanaler är några av de tjänster som Act Mediebyrå levererar till Huspartner.

– Vi är med och formar hur Huspartner kommunicerar utåt på alla fronter. Vi tar fram strategier kring var och hur de ska synas och skapar dessutom själva innehållet. Man kan säga att vi är deras förlängda marknadsavdelning, säger Lina Johansson.

Som projektledare och digital strateg är Lina spindeln i nätet som får alla delar att dra åt samma håll och är den som leder arbetet framåt. Hon menar att det är viktigt att det finns en röd tråd som löper genom alla varumärkesbyggande insatser som görs.

– För mig stod det klart redan från första mötet med Huspartner att de är ärliga, personliga och äkta. Det är deras identitet och jag vill att den känslan ska förmedlas i allt de gör, säger hon.

Nära samarbete
Lina menar också att det nära samarbetet är en framgångsfaktor.

– Vi har kontakt nästan dagligen och arbetar väldigt nära varandra. Huspartner har korta vägar till beslut och jag tycker det är otroligt roligt och spännande att få följa med på deras resa.

Fredrik Persson, VD på Huspartner, är även han nöjd med samarbetet.

– Samarbetet med Act Mediebyrå funkar utomordentligt, utan deras kunskap och kompetens hade det här inte varit möjligt, säger han.

Läs mer om samarbetet med Huspartner

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss