Fem tips för att behålla din digitala närvaro

Vi förstår att, beroende på hur hårt just du eller ditt företag drabbas av den rådande situationen, kan fokus hamna på annat än digital kommunikation.

Vi vill därför bjuda på några av våra bästa tips samt visa upp goda exempel från våra digitala flöden de senaste dagarna.

1. Var ärlig!

Oavsett om du tvingas ta oönskade beslut eller förändra din verksamhet är det viktigt att du är öppen, ärlig och kommunicerar detta med dina följare och kunder. Genom att ha en rak dialog skapar du förtroende och förståelse. Att bagatellisera eller sticka huvudet i sanden, det vet vi att det inte fungerar särskilt väl. Att istället ta situationen på allvar, visa att du är mänsklig och tar beslut som är nödvändiga, kommer ta dig ur krisen med fortsatt förtroende.

Ett exempel är Petter Stordalen vars hotellkedja Nordic Choice nyligen varslade 7500 anställda. Han gick ut i sina digitala kanaler och talade från hjärtat, öppet och ärligt om situationen.

Petter Stordalen

2. Informera, informera, informera!

Istället för att dra dig undan om din verksamhet börjar gå dåligt, gör precis tvärtom. Passa på att utnyttja den potential som finns i de digitala kanalerna och nätverken. Informera dina kunder eller besökare om vilka förändringar ni gör, varför ni gör dom och hur de kan hjälpa er i den här situationen.

Behåll din digitala kommunikation och informera frekvent vad du gör för förändringar och hur du underlättar för dina kunder att fortsätta besöka dig.

Ett exempel är Hennickehammars Herrgård som tydligt berättar om hur de förändrar sina rutiner och sitt erbjudande under omständigheterna.

Inlägg Hennickehammars Herrgård

3. Var tillgänglig!

I tider av allmän oro är det viktigare än någonsin att vara tillgänglig för frågor och funderingar som rör din verksamhet. Genom att vara uppriktig, ärlig och hela tiden dela med dig av hur ni arbetar förebyggande och samtidigt svara på frågor kommer du bygga förtroende gentemot dina kunder. Så, sluta inte svara på kommentarer, tvärtom: öka din digitala närvaro.

4. Samarbeta mer!

Tillsammans är vi starka! Och även om du är en liten aktör finns det fler som är i din sits. Tänk utanför boxen och sträck ut en hand till andra. Kollegor, konkurrenter och folk i andra branscher. Om alla vi som är små hjälps åt för att försöka lösa varandras problem kan vi alla kollektivt ta oss igenom det här.

Ett exempel på lokalt samarbete är Swenströmskas Stenugnsbageri och Postiljohan som slår ihop sina tjänster!

Swenströmska och Postiljohan

5. Pusha varandra!

De digitala kanalerna har en stor potential när det kommer till att nå ut med ditt budskap. Hjälp dina favoritställen att finnas kvar genom att pusha dom i dina egna kanaler. Du kommer med all säkerhet få kärlek och stöd tillbaka. Tänk efter vad du själv kan göra och bidra med utifrån din egen situation och uppmana andra att göra samma sak.

Ett mycket bra exempel är Sticky Beat som just nu erbjuder kostnadsfria idémöten över video för att hjälpa utsatta företagare.

Inlägg från Stickybeat

Vi på Act Mediebyrå vill passa på att skicka ut massor av kärlek och jävlar anamma till alla er som kämpar där ute! Tillsammans klarar vi av detta! Och glöm inte att #supportyourlocal <3

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss