Därför är kommunikationen viktig i oroliga tider – så gör du

Vi har tidigare tipsat om fem enkla saker du själv kan göra får att hålla igång din digitala kommunikation under oroliga tider. I det här inlägget tänkte vi gå lite närmare in på varför det är så viktigt att kommunicera på rätt sätt under en kris.

Om du i vanliga fall lägger en hel del pengar och/eller tid på att kommunicera ut ditt budskap är det viktigt att du fortsätter ta hand om din kommunikation även under en kris.

Var öppen, flexibel och lyhörd och var inte rädd för att gå in och ändra din ursprungliga plan när saker händer i omvärlden.

I tider av oro är det extra viktigt att behålla sin digitala närvaro, men även att anpassa den.

-Det är extremt viktigt att anpassa ditt budskap och ditt innehåll efter vad som händer runt om i samhället, annars finns en risk att du tappar i förtroende, säger Anna Tjäder, digital redaktör på Act Mediebyrå.

Var tydlig

En av de viktigaste sakerna du kan göra är att vara tydlig i din kommunikation och ta den allmänna oron på allvar. För att underlätta för dina kunder att fortsätta göra affärer med dig är det viktigt att du kontinuerligt uppdaterar vad du gör förebyggande och vilka förändringar som skett i ditt företag.

Kanske har du ändrade öppettider på grund av omständigheterna, kanske har du behövt varsla personal, eller så har du fått anpassa ditt erbjudande efter situationen.

-De digitala kanalerna är idag oftast den första plasten dina kunder möter när de vill hämta in ny information om dig. Se till att uppdatera allt du kan på dina digitala plattformar så att rätt information finns tillgänglig för de som undrar, säger Anna Tjäder.

Idag är det enkelt att uppdatera information på LinkedIn, Facebook, Instagram eller de andra plattformarna. Passa på att göra det så att du inte skapar onödiga frågetecken kring din verksamhet.

Öka din digitala närvaro

Dessutom är det ingen dum idé att öka närvaron i dina digitala kanaler för att vara säker på att du får ut informationen till dina kunder eller följare.

-Skriv ärligt och rakt om vad som händer i din verksamhet och hur det påverkar dina kunder. Ta situationen på allvar, det kommer du vinna på i längden, säger Anna Tjäder, digital redaktör.

Det som kommuniceras under oroliga tider kan slå väldigt fel och hota ditt varumärke på lång sikt. Så oavsett om du själv sköter din kommunikation eller arbetar tillsammans med en extern aktör, ta ett möte och bolla fram hur ni ska gå tillväga för att kommunicera ärligt och uppdaterat.

På samma sätt kan din kommunikation, om du gör det rätt, lyfta dig och ditt företag och bygga en stark good will-känsla inför framtiden.

Var mänsklig och närvarande

Kommunikation kan vara det sista du tänker på när saker och ting förändras i din verksamhet. Människor, liv och hälsa kommer alltid i första hand. Men med en uttänkt och konstruktiv kommunikation kan du minska konsekvenserna av de omständigheter du inte rår över.

Har du ingen strategi för kommunikation eller digital närvaro i dagsläget kan det vara läge att skapa en. I en tid då allt fler kommer jobba hemifrån kommer den digitala närvaron att öka.

För att nå fram och träffa rätt målgrupp kan digital marknadsföring vara ett smidigt sätt att nå ut med ditt erbjudande. Med hjälp av de olika annonseringsverktygen kan du nå ut till de du vill nå utan att vara fysiskt på plats.

Dessutom är Google en viktig faktor när det kommer till att synas online. Google gör dig sökbar så att dina kunder hittar va de letar efter.

-Och glöm inte att vara mänsklig och tänk efter vilka budskap du skickar ut. Det är bättre att vara övertydlig än att lämna utrymme för frågetecken, säger Anna Tjäder, digital redaktör på Act Mediebyrå.

Så sammanfattningsvis; Öka din digitala närvaro, ge rikligt med tips, råd och information och se till att finnas där dina kunder finns.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss