Askås rekryteringsbehov blev ett varumärkesarbete

-Jag är väldigt nöjd med samarbetet tillsammans med Act. De är både professionella och är väldigt lätta att ha och göra med och det märks att de har roligt på jobbet precis som vi har, säger Peter Smersfeldt på Askås.

Under våren 2019 kom vi på Act Mediebyrå i kontakt med en av Värmlands skönaste marknadschefer, Peter Smersfeldt på Askås. Det primära behovet just då var att Askås som utvecklar e-handelsplattformar behövde anställa mer personal för att nå sina uppsatta mål.

-Vid vår första workshop och SWOT-analys med Askås förstod vi att behovet var större än att bara rekrytera personal just där och då. De önskade att göra en varumärkesresa samtidigt som de behövde berätta för arbetsmarknaden vilken bra arbetsplats de erbjuder, berättar Anna-Karin Jeppsson, Content marketing manager på Act Mediebyrå.

En av utmaningarna var att få människor att söka jobb i en liten värmländsk stad som Säffle.

-Vi fick tänka större. Hur skulle vi prata både till kunder och medarbetare för att berätta vilket bra varumärke Askås är? Jo, genom att berätta för målgruppen om Askås välkända kunder, personalens expertis och den sköna känslan på jobbet, säger Anna-Karin.

Strategin landade i att berätta för målgrupperna att Askås kodar webbplatser för stora framgångsrika e-handelsföretag som Skincity, Desenio, Caia och Care of Carl, vilka människor som ligger bakom arbetet och hur deras engagemang ger resultat.

-Genom att arbeta med Askås referenser tillsammans med medarbetarna som kodar e-handelspattformen åt dem slog vi två flugor i en smäll. Vi kunde både få fram kundnyttan och samtidigt berätta om en spännande arbetsplats, säger Anna-Karin.

Vi skapar räckvidd och kännedom i målgruppen genom att sprida filmer med Askås referenser i TV, sociala medier och på Youtube. Sökbehovet som uppstår fångas upp med Google Ads för att driva trafik till webbplatsen. Väl inne på webbplatsen ger vi presumtiva medarbetare all information och inspiration för att valet att faktiskt skicka in en ansökning ska bli enkelt.

Resultatet har blivit fler ansökningar till tjänsterna, fler spontanansökningar, 75% fler besökare och 81% nya besökare på webbplatsen från september fram till idag. Vi har även utbildat Askås medarbetare i annonsering och content för sociala medier under första halvåret.

-Det var en perfect match direkt helt enkelt. De har hjälpt oss med mycket, bland annat vårt content och annonsering. De har hjälpt oss att ta fram en marknadsplan. De har producerat filmer bland mycket mer, avslutar Peter Smersfeldt.

Läs mer om samarbetet med Askås

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss