Skapa innehåll som folk söker efter

97 procent av Sveriges befolkning använder Google, och 61 procent gör det dagligen. Med den vetskapen konstaterar våra kunder att det är superviktigt att finnas på den plattformen.

David Pettersson är SEO- och SEM-expert på Act Mediebyrå och han menar att det med rätt kunskap inte är så komplicerat med sökmotormarknadsföring, SEM, som många tror.

-Det finns många trix för att lyckas med sökmotormarknadsföring. Det är inte alltid de ord du kanske tror att folk söker på som faktiskt har hög sökvolym. Ett enkelt exempel är att sökningar på solpaneler inte har lika stor sökvolym som solceller, berättar han.

Analysera dina sökord och konkurrenter

Under ett par år har Act Mediebyrå arbetat med HSB Värmland. Genom att tidigt analysera hur konkurrenterna arbetar, samt vilka sökord och sökfraser som faktiskt söks på har HSB tagit positioner på Google. Genom kontinuerlig kontakt med kunden, optimering och bearbetning av texter har HSB Värmland ökat sina klick från Google Ads till webbplatsen med 144 % under förra året.

-Arbetet med SEO och Google Ads (SEM) har tydligt följt de målsättningar vi satt. Vi har fått in markant mycket fler offertförfrågningar, säger Pär Ekholm, marknadschef på HSB Värmland.

I uppdraget har David Pettersson lagt stor vikt vid att välja rätt ord för att skapa relevanta klick.

-Det är viktigt att ha koll på avvisningsfrekvens och att optimera sökorden hela tiden i Google Ads. Vi vill driva relevant trafik till webbplatsen. I HSB:s fall har jag arbetat med negativa sökord för att inte synas i fel typ av sökningar. HSB säljer exempelvis solceller till bostadsrättsföreningar och företag men inte till privatpersoner, berättar David Pettersson.

Få fler relevanta klick till mindre kostnad

Genom att arbeta med texterna på din hemsida får du fler organiska klick, men du får också billigare klickkostnad när du annonserar på Google.

-Google behöver driva relevant trafik för att deras användare ska förbli nöjda. Det innebär alltså att du inte bara kan köpa dig fri, du måste arbeta med sökorden på din hemsida och i annonseringen för att lyckas, säger David Pettersson.

Våra webbplatser måste alltså leverera text med svar på de frågor som ställs på Google men också ha rätt sidtitlar, rubriker, metabeskrivningar, sökvänliga URL:er och länkar.

-Varumärkeskampanjer i olika medier skapar ofta ett sökbehov på Google. Når vi ut till många personer kommer sökbehovet att öka och då gäller det att fånga upp sökningarna. Vi kan inte bara arbeta med texter utan alla delar som hör till webbplatsen. Gör man rätt förarbete kan man fånga in personer som faktiskt är intresserad av att köpa din produkt eller tjänst, säger David Pettersson.

HSB minskade klickkostnaden med 34 procent

Strävan för HSB har hela tiden varit att få fler klick till en mindre kostnad på Google Ads. Genom en mängd insatser har de lyckats med det och fått in fler offertförfrågningar.

-Vi har arbetat i stort med hemsidan och därmed ökat relevansresultatet. Det tillsammans med optimering av annonserna och sökorden i Google Ads har gjort att vi har fått ner priset för klicken, berättar David.

Det är viktigt med proaktivitet och uppföljning för att lyckas. Med ett nära samarbete har det varit enkelt att optimera och förändra.

-Samarbetet med Act Mediebyrå fungerar bra. Det är viktigt att ha en öppen dialog för att få bra resultat. De har stor kompetens, trevliga medarbetare och är lätta att arbeta med, säger Pär Ekholm, marknadschef på HSB Värmland.

Act Mediebyrå genomför även andra marknadsföringsuppdrag åt HSB Värmland, bland annat annonsering i sociala medier och produktion av texter och artiklar till HSB:s kanaler.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss