Så ökade Branäsgruppen försäljningen online

En totalstrategi för marknadsföring som effektivt kombinerar traditionella, digitala och sociala medier har blivit en framgångssaga för Branäsgruppen. Tack vare välriktade marknadsinsatser lyckades Branäsgruppen öka sina bokningar online med 50% mellan två säsonger med samma marknadsbudget.

Branäsgruppen är koncernen där sex skidanläggningar idag ingår och där Branäs och Kungsberget är de två största. Sedan flera år tillbaka samarbetar Branäsgruppen med Act Mediebyrå kring marknadsföring.

-Vi har jobbat med andra byråer förut, och det här kanske låter klyschigt, men det känns som att Act Mediebyrå tycker att resultaten är roliga och de drivs av att vi utvecklas och att vi får bra resultat, säger Mikael Elford, Marknads- och försäljningschef på Branäsgruppen.

Projektgruppen på Act har tagit fram en totalstrategi för marknadsföring för Branäs och Kungsberget. Strategin innehåller både traditionella, digitala och sociala medier.

-Facebook och Instagram är en viktig del i vårt arbete med att skapa intresse hos målgrupperna, driva trafik till webbplatsen och framför allt generera köp av liftkort och bokningar av boende med mera, säger Sara Gunnarsson som är Digital strateg på Act Mediebyrå.

I början av säsongen annonserar vi mot en bred målgrupp baserad på data från föregående säsong för att samla data om målgruppens beteende i sociala medier. Några veckor in i säsongen använder vi oss av den insamlade datan för att skapa effektiva remarketing- och lookalike-målgrupper. Det kan gälla personer som till exempel lagt en produkt i varukorgen men ännu inte genomfört ett köp, samt personer som liknar de som bokat tidigare.

-Mot de personerna skickar vi sedan ut nya annonser med tydliga uppmaningar och länkar som gör det enkelt att genomföra ett köp, säger Sara Gunnarsson, Digital strateg.

Stor kunskap om annonsering i sociala medier och lång erfarenhet av att analysera beteendemönster i olika medier gör att vi framgångsrikt kan optimera annonseringen för vår kund Branäsgruppen.

-Med hjälp av våra medieinsatser ökade Branäs sina bokningar online med 50% över en säsong, med samma marknadsbudget som tidigare. Vi vet att äkta och genuint material engagerar målgruppen, därför annonserar vi en del ifrån Facebook- och Instagram-flödet samtidigt som vi skapar mer säljande annonser utanför flödet, säger Sara Gunnarsson.

Vårt viktigaste arbete på Act är att vi alltid mäter, optimerar och analyserar våra kampanjer. Utan insikter kan vi inte förändra och göra ännu vassare budskap och målgruppsanpassningar.

-Just det här med mätbarheten gör att vi som kund kan se resultaten väldigt tydligt. Det är kul att jobba med Act eftersom vi så tydligt kan följa resultaten, så samarbetet funkar väldigt bra, säger Mikael Elford, Marknads- och försäljningschef på Branäsgruppen.

Vi vill betona vikten av att ha en bra webbplats som är användarvänlig. Under perioden har vi på Act, Branäsgruppen och Advant samarbetat för att få bästa möjliga resultat.

Läs mer om samarbetet med Branäsgruppen 

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss