Bergsskolan vände trenden – lockar nya studenter till Filipstad

Tack vare hårt arbete, utbildning och engagemang från såväl personal, studenter och näringslivet går Filipstad mot strömmen och lockar blivande studenter till skolan.

De senaste åren har inte bara varit enkla för Bergsskolan i Filipstad som fått kämpa med ekonomin. Men sedan ett år tillbaka står skolan stark på egna ben tack vare engagemang från näringslivet och alla som är involverade i skolan.

Alla de fyra utbildningar man ansökt om att få hos Yrkeshögskolan beviljades och nu är framtidstron stor.

-Hösten 2020 har vi plats att ta in 100 nya studenter på skolan. Det här är absolut en framtidsbransch. Över 95 procent av våra studenter får jobb inom branschen när de tagit examen, säger Jan Håkansson, rektor på Bergsskolan.

"Många ansökningar via annonsering"

Sedan 2016 har Bergsskolan samarbetat med Act Mediebyrå som har skapat en helhetsstrategi för marknadsföring i digitala och sociala kanaler.

-Mellan första februari och 15 maj är ansökan öppen och i dagsläget ser det jättebra ut och det visar att arbetet vi gjort fungerar säger Jan Håkansson. Vi har fått in många ansökningar redan.

Act Mediebyrå sköter även driften i de valda kanalerna och utifrån en medievalsanalys har vi riktat annonsering i Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube och Google Ads med rätt budskap mot den primära målgruppen. 

"Fler har fått upp ögonen för Bergsskolan"

Sara Gunnarsson är digital strateg på Act Mediebyrå och har under flera år arbetat med Bergsskolan.

-Vi känner att vi fått stort förtroende från Jan att driva och optimera marknadsföringen för att få bästa möjliga resultat. Fler har fått upp ögonen för Bergsskolan och det syns nu i antalet ansökningar, säger hon.

Arbetet med Bergsskolan har också gått ut på att få alla inblandade att dra åt samma håll och hjälpa till att sprida skolans goda rykte för att nå ut till fler.

-Vi har utbildat studenter och personal på Bergsskolan kring hur de kan hjälpa att sprida varumärket i sociala medier, säger Sara Gunnarsson.

Bergsskolans rektor Jan Håkansson menar att man nu märker av ett ökat intresse för skolan.

-Vi ser att fler och fler pratar om skolan och känner till den så jag ser en väldigt positiv utveckling säger han.

En modernare webb

Act Mediebyrå har skapat en ny webb för att förenkla för blivande studenter att söka till skolan. Den nya webben har gjort att vi kan spåra trafiken och skapa remarketing-, och lookalike-målgrupper för att bli mer pricksäkra i vår annonsering.

Ur ett användarperspektiv har den nya webben också blivit enklare för besökaren, det menar Malin Hedlund som är digital designer på Act Mediebyrå.

-Grundtanken var att fler skulle söka till skolan. För att de skulle göra det ville vi göra det enklare för både nya och befintliga studenter att hitta rätt, säger hon.

Ett nytt utseende och ny struktur har varit nyckeln till den nya webben.

-Vi har gjort webben mer modern samtidigt som det har varit viktigt att behålla skolans ursprungskänsla, säger Malin Hedlund.

dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

kontakta oss